ADWORDS / PPC / SÖKORDSANNONSERING

Google AdWords och Pay Per Click (PPC) är ett sätt att med riktad och träffsäker annonsering i sökmotorernas resultatlistor nå de besökare som är intresserade av just det som ditt företag sysslar med. Istället för att sprida reklamen till den potentiellt ointresserade breda massan riktas annonsen beroende på de sökord och fraser du valt ut. Med PPC är själva annonsvisningen gratis och du betalar bara för de som faktiskt klickar in på din hemsida. Välj när och var du vill synas genom att välja de nyckelord som är viktigast för dig och ditt företag. Tillsammans med analyser och kunskap kan vi guida dig till att hitta precis de sökord som är mest kostnadseffektiva och som ger dig bäst genomslagskraft för att öka din konvertering.

Den här typen av marknadsföring med AdWords och sponsrade länkar har blivit en viktig kanal inom online marketing och kan snabbt öka din försäljning. Ofta används den för att driva återkommande trafik till din hemsida bland annat genom att visa relevanta annonser för de som redan besökt webbplatsen. PPC är också ett av de vanligaste sätten att betala för marknadsföring online och lyckade kampanjer leder till förbättrade kundflöden, ökad konvertering och bättre lönsamhet med annonsklick till lägsta möjliga kostnad.

AdWords-annonsering är dock mer komplext än vad det först framstår som. Google arbetar med en Quality Score som mäter annonsens kvalité där annonsen betygsätts efter relevans beroende på samspelet mellan sökord, annons och länkarnas målsidor. Betygssättningen påverkar vad slutkostnaden för tjänsten blir. Generellt sett är det de som syns överst bland annonserna på söksidans resultatlista som betalat mest, men istället för att bara höja annonsbuden finns det pengar att spara genom att jobba med optimering.

Det är ett löpande arbete att utveckla och optimera annonseringen. Genom att analysera sökord, förbättra annonstexter och koppla dem till rätt målsidor får din hemsida ett bättre betyg med större relevans. Vi kan bistå dig i att få koll på både kostnad och resultat. Vår kunskap, erfarenhet och effektiva analysverktyg minskar risken för dyra klick eftersom vi kan hjälpa dig optimera hela kedjan.

Shopping-annonser är mycket populära bland handlare eftersom de har en högre klickfrekvens och lockar kunder som är köpbenägna. Du visar en produktannons för kunden med bland annat bild, pris och ditt företags namn. På det här viset bildar sig besökaren en bra bild av produkten innan den ens klickat in på hemsidan och eftersom den redan har koll på prisbilden är konverteringsmöjligheten stor. Redan när de väljer att klicka in på sidan är de en bra bit på väg mot köpmålet. Med möjligheten att visa flera produktannonser samtidigt kan du lätt visa upp ditt sortiment för möjliga kunder som har en hög konverteringsgrad.
Genom Googles displaynätverk kan vi hjälpa dig att hitta nya besökare inom ett nätverk av hemsidor där du kan välja var du vill synas. Via sökord eller ämnen som är relevanta för din sida och dess innehåll kan du synas på andra webbplatser av samma karaktär eller med liknande målgrupp. Du kan också synas på specifika ställen som du vet att dina användare också besöker. Genom att matcha webbplatsinnehåll går det att riktat inom displaynätverket hitta de som redan är intresserade av det du erbjuder. Istället för att visa upp annonser för alla och envar i hopp om att någon som är intresserad råkar se just din annons kan du visa relevant information för de som är mest mottagliga.

Remarketing är ett komplext och kraftfullt verktyg som används för att påminna tidigare besökare på din sida om att du finns. När de surfar på sidor i display-nätverket kan du visa dem dina annonser och få en stor igenkänningsfaktor. Med dynamisk remarketing går vi ett steg längre och kombinerar shopping-annonser med standard-remarketing för att visa kundspecifika annonser som innehåller just de produkter eller tjänster som kunden redan visat intresse för. Handlare får möjligheten att nå kunder när det är som mest troligt att de köper, till exempel inför högtider eller efter en viss tidsrymd. Med riktad effekt till kunder som redan konverterat finns det en stark återköpsgrad och kunden kan till exempel påminnas om saker den tidigare lagt i varukorgen men inte slutfört köpet på.

För typen av sidor som bara konverterar en gång kan remarketing ändå vara användbart för att utesluta de som redan konverterat och som inte behöver lockas igen för att istället fokusera på nya besökare.
Det krävs både kreativitet och kunnande för att skapa effektiva remarketinglistor och för att få ut det mesta utav dem. Tillsammans med ditt företag jobbar vi mot det konverteringsmål ni är ute efter och låter er dra nytta av vår mångåriga erfarenhet.

Kommentarer är stängda