HEMSIDEORDBOKEN

Fördjupa dina kunskaper kring Internetmarknadsföring, SEO, Adwords / PPC och mycket mer med vår ordbok.

Allmänna begrepp

SEO – SEO står för engelskans Search Engine Optimization, men förkortningen uttalas ofta på svenska. Det betyder sökmotoroptimering och är ett samlingsnamn på olika tekniker och metoder som används för att få en webbplats att synas så högt upp som möjligt i sökmotorers sökresultat.

AdWords – Google AdWords är ett sätt att marknadsföra sig bland sökresultaten i Google. Genom att välja vilka sökord du vill att din annons ska synas på kostar tjänsten olika mycket.

Google Analytics – Google Analytics är ett kraftfullt verktyg för att mäta trafik och engagemang på din hemsida. Informationen kan användas för att över tid få fram träffsäker statistik eller för att hitta sätt att öka konverteringen.

Google Tag Manager – Google Tag Manager är ett verktyg för att hantera taggar. De är små bitar kod som mäter trafik och beteende på webbplatsen. Med hjälp av detta kan du lättare se vad din marknadsföring online har för effekt.

SEM – SEM står för engelskans Search Engine Marketing och betyder sökmotorannonsering. Det kan involvera SEO men fokuserar ofta mycket på AdWords och sponsrade länkar hos t.ex. Bing.

SERP – SERP står för engelskans Search Engine Results Page och är helt enkelt resultatsidan du får när du sökt på någonting i en sökmotor.

GDN / Google Display Network – Google Display Network är en samling destinationer online där AdWords-annonser visas. Det består av hemsidor, appar, videos med mera där dina annonser kan synas och du kan välja var du vill synas för att rikta dig till just den målgrupp du söker.

 

Rate this post

Kommentarer är stängda